موفقیت بانک مرکزی در حل مشکلات موسسات مالی غیربانکی/ باید رفتار خود با بانک‌ها را اصلاح کنیم

سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی سال‌ها درگیر موسسات مالی غیربانکی بود که این بخش را به مرور محدود و با تعطیل کردن آنها مشکلات را برطرف کرد.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز، کوروش پرویزیان؛ نشست تحلیلی ویژگی‌های نظارت موثر بانکی اظهار داشت: در بحث نظارت بانکی، مسئله اندازه‌گیری موضوع اولی است که باید به آن دقت کنیم. باید بدانیم که حجم مشکل چقدر است و آیا گزارش‌هایی که منتشر می‌شود، دقیق است و حجم مشکلات به درستی محاسبه شده است؟
وی افزود: در حوزه بانک و بانکداری متغیرهای کلانی که بر رفتار بانک‌ها اثرگذار هستند، مشخص است. برای مثال نرخ سود اثر بسیار زیادی بر کسب‌وکار بانک‌ها دارد، اما تاکنون به آن توجه نداشته‌ایم. رفتاری که تاکنون نسبت به بانک‌ها وجود داشته، رفتار مناسبی نبوده و آن‌ها را به سمت ناترازی پیش برده است. در حال حاضر p به e بانک‌ها در بازار سرمایه از کمترین‌ها است و در چنین شرایطی چگونه می‌توان مردم را ترقیب کرد که سهامدار بانک‌ها شوند.
پرویزیان افزود: دولتی کردن بانک‌ها حل موضوع نظارت بانکی را پیچیده‌تر و مشکل را بزرگ‌تر می‌کند. اگر بتوانیم مسئله نرخ سود را حل کنیم، احتمالا بسیاری از مشکلات این حوزه کاهش یابد. در ترازنامه بانک‌ها اگر طلا و ارز از یک طرف و بدهی از دولت و بانک‌ها از طرف دیگر افزایش یابد، نشان می‌دهد که ارزش پول در حال کمتر شدن است. اگر رفتار خود را با بانک‌ها اصلاح کنیم و نقش بانک‌ها را به کسب‌وکاری شدن و استانداردسازی نزدیک کنیم، بانک‌ها می‌توانند نقش خود را در اقتصاد بهتر ایفا کنند.
سرپرست پژوهشکده پولی و بانکی گفت: بانک مرکزی تجارب ارزشمندی در حوزه نظارت دارد و افراد کارآمدی در سطوح کارشناسی و بخش‌های مختلف بانک مرکزی وجود دارند، اما مسئله‌ای اینجاست که حل موضوعات از دست بانک مرکزی خارج شده است. این به دلیل مسئله مالکیت بانک‌ها است. امروزه مشخص نیست چه بخشی نظارت بر بانک‌ها دارد و اختیار از بانک مرکزی در این حوزه گرفته شده و بخش‌های دیگری در حوزه نظارت دخالت می‌کنند.
وی ادامه داد: مالکیت بانک‌ها می‌تواند هم درباره دولت و بخش خصوصی، با رعایت قوانین وجود داشته باشد، اما مسئله اساسی عدم دخالت سایر بخش‌ها و از طرفی فراهم شدن شرایط و استانداردها برای نظارت موثر بانک مرکزی است.
پرویزیان خاطر نشان کرد: بانک مرکزی سال‌ها درگیر موسسات مالی غیربانکی بود که این بخش را به مرور محدود کرد و با تعطیل کردن این نهادها به مرور مشکلات ناشی از آن‌ها از بین رفت. بانک مرکزی در حل این مشکلات موفق شد. البته همچنان موسساتی وجود دارند که پول‌های کلانی در اختیارشان است که تحت نظارت بانک مرکزی نیست، اما مشکلات نسبت به گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است.

کد خبر 76653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =